Există mai multe motive pentru care cineva ar putea dori să asculte un podcast. Iar un nou studiu aduce informații interesante despre ascultătorii de podcast.
Oamenii ascultă podcasturi deoarece sunt pe un subiect interesant sau au o narațiune incitantă. Au un invitat sau o gazdă care le place, fac o favoare unui prieten (pentru că garantat cunoști cel puțin o persoană cu un podcast) sau pentru că este făcut de site-ul științific preferat.
Dar există diferențe psihologice între ascultătorii de podcast și cei care consumă conținut din alte media? Un nou studiu susține că da.
În studiu, publicat în PLOS ONE, cercetătorii au solicitat unui număr de peste 300 de persoane să completeze un sondaj online care urmărea să aplice așa-numitele trăsături de personalitate Big Five utilizate în psihologie (extraversie, agreabilitate, conștiinciozitate, stabilitate emoțională și deschidere) și alți factori (vârsta, sexul, curiozitatea, nevoia de apartenență etc.) ascultătorilor de podcast și non-ascultătorilor de podcast.
Ei au descoperit că, în medie, oamenii care ascultă podcasturi au un scor mai mare la categoria deschidere, care este legată de curiozitatea intelectuală și preferința pentru noutate. Ascultătorii de podcast s-au dovedit, de asemenea, a fi în medie mai puțin nevrotici, având o predispoziție mai mică la stres psihologic.
„Scopul acestui studiu a fost de a identifica predictorii dispoziționali ai ascultării de podcasturi și de a examina asocierile dintre aspectele ascultării de podcast, predictorii dispoziționali și rezultatele psihologice. Am descoperit că mai multe variabile de diferențe individuale au prezis ascultarea de podcasturi”, au scris autorii Stephanie Tobin și Rosanna Guadagno în lucrare, conform IFL Science.
„Așa cum am anticipat, am descoperit că oamenii care erau mai deschiși la experiențe noi, care erau mai curioși din punct de vedere cognitiv și simțeau o mai mare nevoie de cunoaștere probabil au ascultat podcasturi. Acest lucru indică faptul că cei care ascultă podcasturi au nevoi informaționale mai puternice”, spun autorii.
De asemenea, oamenii de știință au descoperit că ascultătorii de podcast au o nevoie mai mică de apartenență. Acest lucru, împreună cu nevroticismele mai scăzute, face ca ascultătorul mediu de podcast să fie diferit de utilizatorul mediu de rețele sociale. În general, se pare că nevoile informaționale sunt un predictor mai puternic decât nevoile sociale atunci când vine vorba de podcasturi.
Dar asta nu înseamnă că nu există un aspect social. Oamenii de știință au descoperit o asociere pozitivă între extraversiune și angajamentul social, precum și una între amabilitate și relația parasocială cu gazda podcastului, o relație unilaterală pe care ascultătorul ar putea să o formeze cu o figură sau o celebritate din media.
De asemenea, cercetătorii au descoperit că unele caracteristici menționate adesea nu sunt susținute de date. Un timp mai mare de ascultat podcasturi nu prezice o autonomie mai mare, o atenție mai scăzută sau chiar o dependență mai mare de smartphone-uri.
La acesta din urmă din urmă, cei care au ascultat mai multe podcasturi și au fost mai implicați social față de ele au o valoare mai mare, dar cei care ascultă podcasturi de mulți ani nu au valori crescute.
Limitările de remarcat sunt că sondajul a fost relativ mic și auto-raportat, deși numărul de respondenți de sex masculin a fost aproximativ egal cu cel de respondenți de sex feminin; respondenții au fost din mai multe țări, deși cele mai reprezentate au fost Marea Britanie și SUA (22%, respectiv 14%).
Asta înseamnă că nu se poate trage o concluzie cauzală și există șansa ca răspunsurile indivizilor să fi fost auto-editate.
Vă recomandăm să citiți și:
Legătura dintre moțăiala din timpul zilei și Alzheimer. Iată ce arată un nou studiu
Oamenii de știință de la NASA au creat un nou mesaj pentru extratereștri
Atenția la obiectele din vederea periferică nu este condusă de mișcările minuscule ale ochilor
„Ești ceea ce mănânci”. Cum ne influențează mâncarea personalitatea?